søndag 7. september 2014

Ord eller handling????

Som pårørende er vi blitt sårbare overfor ord. Vi har hørt så mange ganger "Dette var siste gang", eller "Nå skal jeg slutte" eller eller eller eller eller. Utallige eksempler.
Av og til får vi høre et perfekt timet "Jeg elsker deg", eller en unnskyldning som vi har ventet på, sagt med oppriktighet i stemmen. Et klapp på hodet. Et kyss. Et kort, og en bukett roser.... Ord som lover oss den kjærligheten vi går og håper og venter på, men som ennå ikke "leveres", kan pushe oss rett inn i benektelsen. Det kan få oss til å benekte at vi blir løyet til, dårlig behandlet, eller til og med mishandlet, psykisk eller fysisk. Vi blir gående og håpe.
Noen mennesker oppfører seg faktisk slik, med vitende og vilje, fordi de ønsker å kontrollere og manipulere oss. De vet hva de gjør, de forstår vår sårbarhet, og de utnytter den. De vet at noen velvalgte ord, et kyss eller en klem, vil ha stor effekt på oss. De forstår sin egen innvirkning på oss, og utnytter den.

Vi behøver ikke la ordene få sånn makt over oss, selv om de ordene vi hører er akkurat hva vi ønsker å høre, trenger å høre, håper på å få høre. Selv om de døyver uro og smerte der og da. Vi kan velge noe annet - å se på handlingene.
Før eller senere så skjønner vi at dersom det ikke er samsvar mellom ord og handling, så er det handlingen som teller. Alltid. Hver gang. Hvis det ikke er samsvar mellom en persons ord og handlinger, da tillater vi denne personen å kontrollere oss, manipulere, lyve, og lure oss - dersom vi ikke tenker "Vent nå litt - jeg hører hva du sier, - men det stemmer ikke med det du GJØR."

Når vi ser etter samsvar mellom ord og handling hos menneskene rundt oss, da lærer vi oss selv å ikke la oss lure. Da lærer vi å se mennesker slik de er, og å se virkeligheten slik den faktisk er.

Vi kan ikke kontrollere hva andre mennesker gjør, men vi kan velge hvordan vi vil forholde oss til det, og ikke la oss sjarmere eller lure av hva de sier.

Se på handlingene, og kjenn etter. Det vil hjelpe deg til å finne sannheten, selv om du blir forsøkt lurt.
Jeg setter utrolig stor pris på de vennskapene der det er samsvar mellom det som blir sagt og det som blir gjort. Jeg beskytter meg selv i forhold til mennesker som stadig sier en ting, men gjør noe annet. Jeg beskytter meg ved å forholde meg til hva de gjør, ikke hva de sier. Jeg sørger også for at jeg selv har samsvar mellom ord og handling.

For meg har dette vært et veldig viktig steg ut av medavhengighet - fordi jeg lærte meg å SE at jeg ble manipulert og dårlig behandlet, uansett hva som ble sagt. Det hjalp meg ut av min egen benektelse. Prøv selv!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar