mandag 30. juni 2014

Er du GAL????

De gale har det godt, sies det. Jeg er ikke så sikker på det. Definisjonen på galskap er visstnok å gjøre de samme tingene om og om igjen, men forvente et annet resultat. DET er jo også selve kjernen i medavhengighet! Vi gjør det samme, om og om igjen, og hver gang tror vi at denne gang, DENNE GANG, kommer det til å fungere.                         Kjenner du deg igjen??

Vi forsøker som regel å løse et problem på en bestemt måte, og dersom det ikke fungerer, forsøker vi igjen - litt hardere denne gang, men på samme måte. Vi blir frustrert, forsøker enda hardere, og bruker enda mer energi og press på å få den løsningen som feilet, til å fungere. Dette er det som gjør meg - og deg - SPRØ, rett og slett. Livene våre blir umulige å håndtere, fordi vi forsøker noe som er umulig. Vi kan sammenlikne det med å trene en katt til å bjeffe.
GUDD LØKK med det!!
Vi kan kjøre oss fast i dette sporet både når det gjelder personer og forhold, og andre oppgaver vi forsøker å løse.  Vi forsøker noe, men det "flyter" ikke, det "funker" ikke, vi får en dårlig følelse, men forsøker bare enda hardere.
Noen ganger er det faktisk bedre å slutte og forsøke. Løsrive deg. Gi slipp.
Det kan faktisk være Livet som forsøker å lære deg noe. "Life is a gentle teacher", heter det - det betyr at vi neppe vil oppdage store blinkende neon-skilt med advarselen : "DETTE FUNGERER IKKE - GI SLIPP!"
Dessverre, kan du si - for det tar oss - eller i alle fall meg - så fryyyyyktelig lang tid å lære av og til! Jeg skulle virkelig ønske jeg ble dunket i hodet med noe hardt når jeg setter i gang med denne medavhengighets-tankegangen. Når jeg tror jeg kan - og MÅ - løse problemer for andre. Når jeg ligger våken om natten fordi jeg bekymrer meg - for hva andre gjør. Når det jeg gjør, ikke fungerer - men jeg fortsetter å gjøre det.

Gang på gang kommer løsningen når jeg gir slipp. Når jeg aksepterer at jeg ikke kan forandre andre mennesker, - jeg strever NOK med å forandre meg selv. Når jeg forstår at uansett hvor hardt jeg pusher på, så vil det ikke fungere.

O LYKKE!
Jeg klarer det oftere og oftere, og da kommer sinnsroen. Hva var det jeg ikke kunne forandre på igjen....? Å ja - "other people, places and things". 

Ta vare på deg selv. Gi slipp på andre. Se hva som skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar